ATTITUDES AND BEHAVIOR OF DRIVERS AT TWO-LANE ROUNDABOUTS IN REPUBLIC OF SRPSKA

Authors

  • Саша Кресојевић Autor
  • Вук Богдановић Autor

DOI:

https://doi.org/10.24867/07DS13Kresojevic

Keywords:

Two-lane roundabout, capacity, law contradiction

Abstract

In this paper calculation of capacity in two-lane roundabout by HCM 2016 and examination of driver's attitudes is given. In addition, driver's behavior in the real traffic flow with driver's attitudes and legislation is compared.

References

[1] ЗОБС, Закон о основама безбједности саобраћаја на путевима у Босни и Херцеговини, Сарајево: Службени гласник Босне и Херцеговине, 06/06, 75/06, 44/07, 84/09, 48/10, 18/13, 8/17, 89/17 и 9/18.
[2] “Смјернице за пројектовање, грађење, одржавање и надзор на путевима,” Сарајево/Бања Лука, 2005.
[3] Правилник о саобраћајним знаковима и сигнализацији на путевима, начину обиљежавања радова и препрека на путу и знаковима које учесницима у саобраћају даје овлаштено лице, Службени гласник Босне и Херцеговине, 16/07, 61/07.
[4] ЗБС РС, Закон о безбједности саобраћаја на путевима Републике Српске, Бања Лука: Службени гласник Републике Српске, 63/11.
[5] T. Tollazzi, Alternative Types of roundabout: An Informational Guide, New York: Springer, 2014.
[6] L. V. S. S. Ana Bastos Silva, “Moving from Conventional Roundabouts to Turbo-Roundabout,” in Euro Working Group on Transportation, 2013.
[7] HCM, Highway capacity manual, Washington, DC: Transportation research board of the national academies, 2016.
[8] К. Липвац, Безбједност саобраћаја, Београд: Јавно предузеће Службени лист СРЈ, 2008.

Published

2020-03-28